În contextul în care războiul din Ucraina a scos în evidență rolul uriaș pe care-l poate juca transportul feroviar în astfel de momente, compania CFR Marfă a devenit un pilon important, în ultimul an, al strategiei de sprijin pentru țara vecină.
Prezent la Caracal, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a explicat cum a intervenit pentru salvarea societății, care era aproape de faliment nu cu mult timp în urmă.
„Legat de comenzile de pe piaţa din România, tot ceea ce va însemna finanţarea atât pe PNRR, cât şi pe Programul Operaţional de Transporturi, adică viitorul program de finanţare pe transporturi, aşa cum ştiţi, s-a schimbat ponderea în sensul că sunt mult mai mulţi bani pe zona feroviară decât pe zona rutieră, acest tip de transport fiind considerat un tip de transport verde, faţă de celălalt”, a precizat Grindeanu.
„Investiţii mai mari pe zona feroviară decât pe cea rutieră, în anii viitori” – Sorin Grindeanu
Vorbind despre acest aspect, ministrul Transporturilor nu s-a ferit să acuze: „CFR Marfă a fost devalizată și furată timp de 20 de ani”.
„CFR Marfă este o companie care de vreo 10 ani este cerută a fi închisă de către Comisia Europeană, pentru că este în faliment de vreo 20 de ani, dacă nu mă înşel, mai puţin anul trecut, când a trecut pe profit operaţional. De ce? Pentru că 20 şi ceva de ani, şi îmi asum cu toată tăria, această companie a fost devalizată şi furată!”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a arătat cum o serie de contracte neprofitabile au făcut ca CFR Marfă să mai aibă doar 20% din piaţa transportului de marfă pe cale ferată. Restul segmentului aparține operatorilor privaţi, arată Grindeanu, care susține că, din mii de vagoane, CFR Marfă mai operează, în prezent, undeva în jur de 800 sau 900.
„Am avut discuţii la Comisia Europeană şi le-am cerut să mă mai lase un an, un an şi ceva, doi, ca să vedem dacă pot să o salvez, iar semnele sunt bune. Repet, 2022 este primul an când CFR Marfă a trecut pe profit, 2023 se va întări acest profit făcând un singur lucru, cerând managementului de acolo să termine cu toate contractele neprofitabile, pentru că a fost o tactică în aceşti ani, prin care a fost trimisă în faliment această companie”, a punctat Sorin Grindeanu.